مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تاکید کرد: بر اساس دستورالعملهای شرکتهای مسافربری اینترنتی آنها موظف هستند که نسبت به تجهیز خوردو به آرم و علائم ممیزه اقدام کنند؛ اما میبینید که همه خودروهای فعال به آرم و علایم ممیزه مجهیز نیستند و همچنین فعالیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران ممنوع است؛ اما می بینید که این نوع خودروها در ناوگان تاکسیهای اینترنتی فعالیت میکنند و اگر این دو مورد از سوی مسافربرهای اینترنتی رعایت شود بخش زیادی از مشکلات حل می شود.
شادی مالکی با اشاره به دستور وزیر کشور در مورد بررسی وضعیت حمل و نقل عمومی غیررسمی و اینترنتی و زیرساختهای فنی و نظارتی حملونقل عمومی با بیان اینکه در ماده ۳۱ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی رانندگی، وظیفه ساماندهی شرکتهای حمل و نقلی با شهرداری هاست، گفت: همچنین در ماده ۲۰۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی نیز صراحتاً اشاره میشود که حمل مسافر با وسیله نقلیه شخصی فاقد مجوز قانونی ممنوع است.
به گزارش پایگاه خبری سرزمین پویانیوز و به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه در آیین نامه های اجرایی تاکسیرانی نیز که مصوب ۱۳۷۴ هیئت وزیران است، نظارت بر عملکرد تاکسی و تاکسیرانان برعهده شهرداریهاست، افزود: وقتی به همه این قوانین نگاه میکنید، میبینید که متولی حمل و نقل عمومی در شهر، شهرداری است؛ اما بنا به مصوبه دیگر هیئت وزیران در سنوات گذشته، شرکتهای هوشمند حمل و نقل مسافر از این قانون منفک میشوند و این شرکتها زیر نظر قانون نظام صنفی میروند؛ فلذا اگر تخلفی هم در خصوص رانندهها یا خودروهای زیرنظر این شرکتها مشاهده شود؛ شهرداری صرفا به عنوان رابط میتواند به اتحادیه کسب و کارها گزارش دهد و رسیدگی به تخلقات این خودروها نیز ذیل قوانین شهرداری تهران نیست، یعنی در یک نگاه دیگر شهرداری امکان یا ابزار قانونی برای برخورد با تخلفات رانندگان که در شرکتهای حمل و نقل مسافر هوشمند و فعالیت میکنند، را ندارد.
17/3/1404