به گفته دبیر انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران، گرانی لبنیات به کاهش 15 درصدی تقاضا برای این محصول در نیمسال اول سال جاری انجامید، هر چند با گرانی پروتئین حیوانی تقاضا برای لبنیات بالا رفت و بازار این محصول کمی جان گرفت. در همین حال وزن صادرات محصولات لبنی از ایران 7 درصد افزایش داشته است.
رضا باکری، درباره وضعیت کنونی عرضه و تقاضا در بازار محصولات لبنی ایران گفت: تا پایان نیمه اول سال جاری همه شرکتهای لبنی در پی افزایش هزینههای تولید افزایش 30 درصدی را بر قیمت مواد لبنی اعمال کردند، اما از آنجا که درآمد خانوار متناسب با هزینههای تولید در شش ماه اول سال رشد نداشت، این گرانی لبنیات به کاهش 15 درصدی تقاضا انجامید.
وی در ادامه شرحی از وضعیت صادرات محصولات لبنی کشور ارائه داد و گفت: در شش ماه اول سال جاری صادرات محصولات نهایی لبنی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 تا 7 درصد رشد وزنی و 8 درصد رشد ارزشی داشته است.
دبیر انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران، افزود: عراق، افغانستان و پاکستان اصلیترین مقاصد صادراتی محصولات لبنی ایران هستند، البته پاکستان بیشتر متقاضی شیر خشک است و بیش از نیمی از صادراتی که به این کشور صورت میگیرد شامل همین کالا میشود.
به گزارش پایگاه خبری سرزمین پویا نیوز و به نقل از ایلنا، باکری، روسیه را هم به عنوان یکی دیگر از مقاصد صادرات محصولات لبنی ایران معرفی کرد و توضیح داد: صادرات محصولات لبنی ایران به روسیه از سه کشور یادشده کمتر است زیرا روسها بیشتر خواهان شیر خشک و خامه ایرانی هستند و از این محصولات به عنوان ماده اولیه تولید استفاده میکنند که این مدل از صادرات مطلوب شرکتهای ایرانی نیست و آنها تمایل به صادرات محصولات نهایی دارند اما روسیه اجازه ورود محصولات لبنی نهایی را از ایران به این کشور نمیدهد.
1402/8/10