پیشنویس آییننامه تسهیل بند “ت” ماده ۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت تدوین شده و بهزودی سامانه تسهیل وصول حق بیمه و مالیات ایجاد میشود.
علی افضلی با اشاره به بند “ت” ماده 4 قانون برنامه هفتم پیشرفت “وصول حق بیمه توسط سازمان مالیاتی” و ابلاغ آن در سال گذشته اظهار کرد: این حکم در فصل بهبود محیط کسبوکار در برنامه هفتم آمده و متن حکم، وزارت اقتصاد بهتبع آن سازمان مالیاتی و وزارت کار را ملزم کرده تا در راستای تسهیل فرایند وصول و پرداخت حق بیمه و مالیات این فرایندها را ایجاد کنند.
در حال حاضر بر اساس مواد 84 و 85 قانون مالیاتهای مستقیم، کارفرمایان ملزم هستند فهرستی را شامل فهرست کارکنان آن واحد و میزان حقوق و دستمزد آنها را به سازمان مالیاتی اعلام کنند و بر اساس این فهرست ماهانه میزان مالیات بر حقوق کارکنان را کسر و بهحساب سازمان مالیاتی واریز کنند.
طبق قوانین مربوط به سازمان تأمین اجتماعی نیز آنها ملزم هستند تا کسورات حق بیمه را کسر و بهحساب سازمانهای بیمهگر واریز کنند. این دو فهرست ممکن است با یکدیگر متفاوت یا یکسان باشند، پس میتوان این فهرستها را تجمیع کرد.
در کشور 140 نوع عوارض در اوایل دهه 80 وجود داشت و صاحبان کسبوکار به فراخور کار خود تعدادی عوارض را پرداخت میکردند؛ پس از آسیبشناسی قانون تجمیع عوارض آمد و قانون ارزش افزوده آن را تکمیل کرد که تمام این عوارضها جمع شد و صاحبان کسبوکار تنها با سازمان مالیاتی سروکار خواهند داشت و به بهبود محیط کسبوکار کمک کرد، این حکم نیز در همین راستا است.
به گزارش پایگاه خبری سرزمین پویانیوز و به نقل از تسنیم، از متن حکم بند “ت” ماده 4 دو تفسیر برداشت میشود، : در تفسیر موسع تمام فرایند وصول حق بیمه به سازمان مالیاتی منتقل شود، اما پروژهای ملی و زمانبر است.
30/2/1404