مازندران ،نگین سبز گردشگری ایران در انتظار مدیریت یکپارچه و جهش راهبردی

ظرفیت‌ها و چالش‌های گردشگری استان مازندران

پیرامون ظرفیت‌ها ،چالش‌هاو راه‌های توسعه گردشگری در استان مازندران به دفعات جلسات متعدد برگزار و پیرامون آن بحث و بررسی شد. برخی به صورت تخصصی با نگاه به یک گونه خاص مانند گردشگری دریایی یا طبیعت گردی و… یا از منظری کلی تقریباً به تمام ظرفیت‌های قالب استان پرداخته شد.اما در این یادداشت ،از منظر ایجاد مدیریت یکپارچه و جهش راهبردی به موضوع خواهیم پرداخت .
استان مازندران، با در اختیار داشتن موهبت‌های بی‌نظیر طبیعی، اقلیم معتدل، منابع آبی و جنگلی، تنوع اقوام وآیین‌های بومی همواره یکی از مقصدهای اصلی گردشگری کشور بوده است. با این حال ،وبا وجود ظرفیت‌های متنوع وکم نظیر در حوزه‌های گردشگری طبیعی، فرهنگی ،کشاورزی، درمانی و دریایی و ساحلی و… این استان هنوز نتوانسته به جایگاه شایسته خود در تراز ملی و بین‌المللی دست یابد.
گردشگری مازندران، با چالش‌هایی چون نبود نقشه راه جامع، ضعف هماهنگی نهادی، ضعف در مدیریت زباله و پسماند، تمرکز صرف بر گردشگری فصلی و تخریب تدریجی محیط زیست روبرو است.
توسعه زیر ساخت‌ها به ویژه در حوزه حمل و نقل،ا قامتگاه‌ها، خدمات بهداشتی و درمانی و اطلاع رسانی، نیز با مشکلات متعددی همراه است. در همین حال، فرهنگ بومی،آ یین‌های سنتی و جاذبه‌های کشاورزی و روستایی استان یا کمترشناخته شده اند،ویاناشناخته مانده‌اند،و یا در آستانه فراموشی قرار دارند.
امروز بیش از هر زمان دیگری مازندران نیازمند یک عزم استانی برای توسعه هدفمند و پایدار گردشگری است .این مهم تنها با تدوین یک سند راهبردی عملیاتی ،مشارکت جوامع محلی، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، توسعه گردشگری چهار فصل، ایجاد زیرساخت‌های فناورانه نظیر سامانه هوشمند گردشگری قابل تحقق خواهد بود .
برندسازی منطقه‌ای برای مقاصد گردشگری استان، توانمندسازی نیروی انسانی محلی، تقویت جشنواره‌های فرهنگی هدفمندوا یجاد هم افزایی بین دستگاه‌ها، از دیگر ضرورت‌هایی است که می‌تواند موتور توسعه گردشگری در مازندران را به حرکت درآورد. مازندران، اگرچه در زمره مقاصد پرمخاطب قرار دارد اما در زمینه حکمرانی گردشگری هنوز با مسیرهای نرفته بسیاری روبروست. اکنون زمان آن رسیده که بامدیریت استانداری مازندران،وبویژه استاندارتوسعه گراوعملگرا به عنوان متولی کلان توسعه استانی با نقش آفرینی فعال، زمینه همگرایی نهادها، تسهیلگری برای بخش خصوصی و توانمندسازی جامعه محلی را، با همراهی دانشگاه‌ها، سمن‌ها و بخش خصوصی هم به عنوان متولی کلان،وهم به عنوان مبتکر توسعه گردشگری در استان رقم زده شود.چرا که گردشگری برای مازندران ،نه فقط یک فرصت بلکه ضرورتی اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی است.
دکتر مهران حسنی کارشناس ارشد گردشگری و تحلیلگر سیاست‌های توسعه گردشگری

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

اشتراک گذاری این مطلب در :