مدیرکل پژوهش، برنامه ریزی و تبیین ضوابط سازمانهای تعلیم و تربیت کودک درباره ممنوعیت آموزش زبان خارجی در کودکستانها اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی نظام تعلیم وتربیت، آموزش زبان خارجی در دورههای بعد از ابتدایی شروع میشود و منظور از زبان خارجی فقط زبان انگلیسی و لاتین نیست بلکه زبان عربی را هم شامل میشود. ممنوعیت آموزش زبان خارجی در کودکستانها جدید نیست و مسبوق به سابقه است اما از زمان تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به معنای مدیریت یکپارچه نظام تعلیم و تربیت کودک مطرح شد.
مسعود تهرانی فرجاد در رابطه با اهمیت هویت ملی و آموزش و یادگیری گفت: کودکانی که در مناطق دو زبانه هستند باید زبان معیار به آنها آموزش داده شود.
وی با بیان اینکه آموزش زبان خارجی به ویژه زبان انگلیسی برای کودکان زیر ۷ سال و کودکان فارسی زبان الزامات خاص خودش را میخواهد، تاکید کرد: از لحاظ روانشناختی کودکان در بستر محیط هویتی ایرانی با زبان فارسی زندگی میکنند و آموزش زبان غیر به آنها از نظر رسمی شدن و سازوکار آموزشی محل تأمل است.
مدیرکل پژوهش، برنامه ریزی و تبیین ضوابط سازمانهای تعلیم و تربیت کودک یادآور شد: اینکه برخی کشورهای اروپایی زبانهای انگلیسی و فرانسوی و غیره را به کودکان زیر ۷ سال خود آموزش میدهند به دلیل اشتراکات پایهای آنهاست اما زبان فارسی این اشتراک پایهای را با زبان انگلیسی ندارد و با زبان عربی اشتراکات فراوانی دارد.
تهرانی، گفت: ما به عنوان متولی قانون نظام تعلیم و تربیت ملزم به رعایت و اجرای قانون هستیم و از طرف دیگر، مرکز و برنامه آموزشی تربیتی نیز باید همسو و هماهنگ با قوانین رسمی عمل کند درغیراین صورت یعنی غیرقانونی عمل میکند.
به گزارش سرزمین پویانیوز و به نقل از ایسنا، وی، افزود: سازمان از سال ۱۳۹۹ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی رسمیت پیدا کرد و امور تعلیم و تربیت زیر ۷ سال به آموزش و پرورش سپرده شد و طبق اسناد بالادستی و قوانین حاکم بر نظام تعلیم و تربیت کشور هم، آموزشها در دوره عوان کودکی (پیش دبستانی)، رسمی و غیراجباری شناخته شد.
1402/7/25