نایبرئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه روز به روز بر کمبود ۱.۵ میلیون جای پارک خودرو در پایتخت اضافه میشود، گفت: برای احداث مجتمعهای پارکینگی در سطح شهر تهران نیاز به انجام جانمایی دقیق وجود دارد و بهتر است که پارکینگهای عمومی، در اطراف محلهایی مثل مراکز درمانی، آموزشی و رفاهی ساخته شوند که اغلب شهروندان ناچارند با وسایل نقلیه شخصی خود به آنها مراجعه کنند.
سید محمداقا میری در توضیح بیشتر درباره این مساله گفت: احداث پارکینگهای عمومی صرفا باید در اطراف مراکزی ساخته شوند که اغلب شهروندان به ناچار با خودروهای شخصی به آنها مراجعه میکنند و برای حل معضل جای پارک در سایر مراکز، تمرکز شهرداری باید بر افزایش ظرفیت ناوگان حملونقل عمومی باشد تا میزان تردد شهروندان با خودروهای شخصی و طبیعتا نیاز به افزایش ظرفیت پارکینگهای عمومی در سطح شهر کاهش یابد.
وی افزود: احداث پارکینگهای عمومی یکی از ضرورتهای پایتخت است، زیرا همانطور که قبلا هم گفتهام، شهر تهران حداقل ۱.۵ میلیون واحد جای پارک خودرو کم دارد و البته روز به روز بر این تعداد اضافه میشود، چون روزانه صدها خودروی جدید پلاکگذاری و به خیابانهای تهران اضافه میشود، اما ظرفیت جای پاک خودرو در سطح شهر تقریبا ثابت است و سرعت احداث مجتمعهای پارکینگی جدید نیز کمتر از سرعت اضافه شدن خودروهای نوشماره به معابر پایتخت است.
نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود، حتی اگر شهرداری علاوه بر احداث ۲۸ پارکینگ عمومی برنامهریزیشده در سطح شهر تهران، پروژههای پارکینگسازی دیگری را نیز در دستور کار خود قرار دهد، بازهم بیش از یک دهه طول میکشد که تعداد پارکینگهای موجود در پایتخت به استاندارد لازم برسد.
به گزارش سرزمین پویانیوز و به نقل از ایلنا، عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: برخی کارشناسان معتقدند که هرچقدر مدیریت شهری بیشتر پارکینگ بسازد، شهروندان هم بیشتر به استفاده از خودروهای شخصی برای تردد در سطح شهر ترغیب میشوند که این مساله به تشدید ترافیک دامن میزند. این نگاه تا حد زیادی صحیح است و اصولا ما نباید برای حل معضل کمبود جای پارک، در تمام نقاط شهر پارکینگ عمومی بسازیم، بلکه باید مجتمعهای پارکینگی را صرفا در نقاطی احداث کنیم که شهروندان برای مراجعه به آنها چارهای جز استفاده از خودروهای شخصی ندارند.
1402/3/12