سردار سید کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور در این زمینه گفت: 43 درصد از فوتیهای تصادفات، در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند و آن هم به این دلیل است که برخی از بیمارستانها به بخش “تروما” مجهز نیستند!
گزارشهای مأموران بیمه نیز این موضوع را تأیید کرده است. بهگفته آنها، اکثر تصادفیها در بیمارستان، بهدلیل خونریزی داخلی یا ضربه به سر (عدمتشخیص این موضوع توسط بیمارستان)، جان خود را از دست میدهند.
عدمتوجه به «تکمیل و بروزرسانی تجهیزات بیمارستانی توسط وزارت بهداشت» بهویژه در بخش مربوط به تروما در حالی است که بهگفته سردار هادیانفر، وزارت بهداشت سالانه 10هزار میلیارد تومان بابت رسیدگی به مصدومان تصادفات دریافت میکند تا بهترین خدمات را بدون دریافت هزینه به آنها ارائه دهد.
لازم به ذکر است بخش عمدهای از فوتیهای تصادف، در صحنه تصادف، جان خود را از دست میدهند؛ آمارها نشان میدهد 51 درصد فوتیها در صحنه و 6 درصد حین انتقال مصدوم به بیمارستان و 43 درصد در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند.
بهگفته مسئولان فراجا، ناایمنبودن «خودروها» و «نقاط حادثهخیز» دو دلیل اصلی است که هنگام تصادفات، منجر به فوت سرنشینان خودرو میشود البته نکتهای که نباید از آن غفلت کرد این است که از میان این دو دلیلی که مرگ سرنشینان خودرو را رقم میزند، عامل “ناایمنبودن خودروهای تولید داخل” نقشی بسیار پررنگتر را دارد چرا که در صورت ایمنبودن خودرو حتی اگر مسیری جزء نقاط حادثهخیز محسوب و منجر به سانحه برای خودرو شود، ایمنی خودرو بهتنهایی میتواند مانع از مرگ سرنشینان خودروی سانحهدیده شود.
به گزارش سرزمین پویانیوز و به نقل از تسنیم، البته جانباختن 6 درصد از مصدومان تصادفات در حین انتقال به بیمارستانها هم نکته حائز اهمیتی است که با تأمین بالگرد (از سوی وزارت بهداشت، اورژانس و دیگر بخشهای مربوطه) میتوان این عدد را کاهش داد، چراکه اغلب این مصدومان بهخاطر دیر رسیدن به مراکز درمانی (طولانی بودن دسترسی به مراکز درمانی در جادههای طولانی) جان خود را از دست میدهند.
1402/2/20