تاثیر تحریم و برجام بر فوتبال ایران چه بود؟

به‌ نظر می‌رسید اگر چه تحریم‌ها برای فوتبال ایران نامناسب بود اما برای برخی، شرایط تازه‌ای را به‌ وجود آورده بود. میلیون‌ها دلار بدون نظارت، در حساب‌های شخصی رد و بدل می‌شد و کم‌تر کسی از آن خبر داشت. بی‌نظمی مالی مشهود شده بود اما برجام همه‌ چیز را به خانه اول بازگرداند
به گزارش ایسنا، اولین ضربه‌ای که فوتبال ایران از تحریم‌های بانکی آمریکا خورد، به اواخر سال ۸۸ بازمی‌گردد یک میلیون دلاری که در مسیر کوالالامپور به تهران ناگهان از نیویورک سر درآورد و همانجا مسدود شد ماجرا از آنجا کلید خورد که قرار شد این پول به بانکی با نام «فی‌بانک» در شعبه کوالالامپور پرداخت شود اما بعدها مشخص شد «فی‌بانک» در حقیقت مرکزی‌ است برای دور زدن تحریم‌های بانکی علیه ایران فی‌بانک خیلی زود در لیست بانک‌های ممنوعه قرار گرفت و به همین دلیل بنا به دستورالعمل خزانه‌داری آمریکا، مبلغ یک‌ میلیون دلار در آمریکا ثبت و ضبط شد این نمونه‌ای کوچک از وضع سازمان‌های ورزشی در ایران برای مبادلات ارزی خود با خارج از کشور بود و به‌ خوبی موانع را نشان می‌داد.
سال‌ها بعد کارلوس کی‌روش در جام ملت‌های آسیا در استرالیا به خبرنگاران گفت: «پس از جام‌ جهانی کار ما بدتر شد، زیرا تمام پول‌ها توسط فیفا و ای‌اف‌سی بلوکه شده است  وقتی منابع مالی لازم برای برگزاری بازی‌ها را نداریم، این برای فوتبال و بازیکنان جوان ایران عادلانه نیست گمان کنم زمان آن رسیده باشد که از مردمی که می‌توانند به ما کمک کنند، کمک بخواهیم.
آنها قربانی محدودیت‌های تحریم‌ها شده‌اند.» مشکلات تحریم در فوتبال ایران به همین موضوعات خلاصه نبود. فیفا هر ساله مبالغ ثابتی برای پرداخت به فدراسیون‌های عضو دارد  اما فدراسیون جهانی فوتبال برای پرداخت به ایران با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود بانکی پرداخت به حساب‌های بانکی در ایران را قبول می‌کرد و فیفا هم به‌ هیچ عنوان حاضر نبود پول نقد به واسطه‌های ایرانی بپردازد و کار به‌ جایی رسید که تنها راه ممکن درخواست برای پرداخت مطالبات معوقه به‌ طلبکارانی مانند کی‌روش یا حکم‌های کمیته انضباطی فیفا علیه باشگاه‌های ایرانی بود که البته فیفا روی خوشی به این معاملات غیرمعمول نشان نمی‌داد.
وضع برای داوران بین‌المللی فوتبال ایران بدتر بود آنها که در جام‌ جهانی یا مسابقات آسیایی سوت می‌زدند، برای دریافت مبالغ ناچیز حق‌الزحمه، سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کردند و چاره‌ای نداشتند جز آن‌ که شماره حسابی از دوستان خود در خارج از کشور معرفی کنند تا بعد از مدتی طولانی و از طریق واسطه‌های مختلف مبالغ گاه ناچیز خود را دریافت کنند .
علی کفاشیان در اسفندماه ۹۳ در گفت‌وگویی اعلام کرد: «ما هیچ حساب ارزی نداریم و به همین دلیل وقتی می‌خواستیم حقوق کی‌روش را پرداخت کنیم به او گفتیم به حسابی در دبی خواهیم ریخت که آن هم حساب هوشنگ مقدس بود که‌ همان پول عینا در زمان تعیین شده به کی‌روش تحویل داده شد اما هوشنگ مقدس، ادعای رئیس سابق فدراسیون را قبول ندارد و گفت: هیچ پولی از فیفا به حساب من نیامده است.
اگر پولی واریز شده، پول‌های کارلوس کی‌روش بودند که به خواست سرمربی به حساب من آمده‌اند و خیلی سریع به حساب خودش منتقل شده‌اند، چون ما برای انتقال پول از فدراسیون به حساب او با مشکل روبه‌رو هستیم. به‌ نظر می‌رسید اگر چه تحریم‌ها برای فوتبال ایران نامناسب بود اما برای برخی، شرایط تازه‌ای را به‌ وجود آورده بود اما برجام همه‌ چیز را به خانه اول بازگرداند چند هفته بعد از توافق، مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه درباره تکلیف پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال  گفت: پول از طریق زوریخ که مقر فیفاست به حساب سفارتخانه ما واریز می‌شود البته چون برای انتقال این مبلغ به داخل کشور ممنوعیتی وجود دارد این پول در یکی از حساب‌های سفارتخانه‌های اروپایی ما نگه داشته می‌شود و وزارت امور خارجه بر اساس درخواست فدراسیون فوتبال این پول را هزینه می‌کند. اگر چه هنوز موضوع پول‌های بلوکه شده فوتبال ایران حل نشده است اما دیگر خبری از واسطه‌ها هم نیست  اوضاع آرام‌آرام به‌ سمت بهبودی پیش می‌رود و پول‌ها از کانال‌های رسمی به حساب فوتبال ایران واریز می‌شود ارتباط با دنیا از سر گرفته شده است و از همه مهم‌تر، برندها و اسپانسرهایی که مایل به حضور در ایران برای سرمایه‌گذاری هستند دیگر محدودیتی ندارند.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :