از همکاری ایران خودرو با برندهای جهانی تا اجرای طرح «کلید به کلید»

گروه صنعتی ایران خودرو در جهت تحقق استراتژی مولتی برند، رویکردهای خود را در توسعه روابط بین‌المللی و دعوت از خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا برای سرمایه گذاری در این گروه صنعتی در زمینه تولید محصولات جدید، توسعه صادرات و طراحی پلاتفرم و انتقال دانش فنی و حرکت به سوی خودروساز شدن قرار داده است.
در این راستا و با گشایش فضای سیاسی و روابط بین المللی کشور، با تدبیر مهندس هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، این گروه صنعتی موفق شد در پسا برجام با شرکای خودروساز بزرگ خارجی فعالیت های خود را توسعه دهد. از سوی دیگر برای دست یابی به اهداف تعیین شده در حوزه توسعه و تنوع محصول، در کنار ارتقای  کیفیت محصولات فعلی،‌ همکاری های بین‌المللی و شراکت با تولیدکنندگان مطرح جهانی به عنوان ره یافتی برای تامین نیاز مشتریان پیش روی گروه صنعتی ایران خودرو قرار گرفته است.
در همین راستا طی ماه های اخیر اولین قرارداد پسابرجامی صنعت خودرو به مرحله اجرایی رسیده است. در بهار امسال شرکت مشترک ایران خودرو و پژو با عنوان ایکاپ پایه ریزی شده و با انتخاب هیات مدیره و مدیرعامل، به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.
مطابق با مفاد ایران قرارداد تولید محصول مشترک ایران خودرو و پژو در سال چهارم فعالیت به ۷۰ درصد تولید داخلی خواهد رسید. مشارکت قطعه سازان ایرانی و اروپایی خود عامل بسیار مهمی در فناوری و به روز رسانی تولیدات قطعه سازان و افزایش کیفیت قطعات تولیدی خواهد بود. هم اکنون سالن های تولید محصولات مشترک درحال تجهیز و راه اندازی است و اولین محصول که پژو ۲۰۰۸ است در اسفندماه امسال وارد بازار خواهد شد. در کنار همکاری های بین الملل، گروه صنعتی ایران خودرو تقویت برند ملی و عرضه محصولات جدید با نشان داخلی را نیز دنبال می کند. به گونه ای که در راهبرد این شرکت، ۴۰ درصد از سبد محصولات تولیدی متعلق به برند ملی خواهد بود. در این مقال نگاهی بر عملکرد و فعالیت های بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه در سال ۹۵ خواهیم داشت.
خدمات پس از فروش و فعالیت های امدادی به مشتریان
شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو، ایساکو،‌ با تدوین برنامه های جامع و به روز، به دنبال کسب رضایت حداکثری مشتریان است. این شرکت در بهار امسال با ارایه خدمات امدادی در جشنواره نوروزی توانست رضایت مشتریان را به میزان قابل توجهی جلب کند. جشنواره خدمات نوروزی که با افزایش ناوگان امدادی در سراسر کشور همراه بود،‌ با مدیریت صحیح و به موقع امکانات و منابع شرکت امدادخودروی ایران توانست تعطیلات به یاد ماندنی را برای مردم و خدمت گذاران آنان در شرکت ایساکو به جای بگذارد.
آمارها حاکی‌ست، در این جشنواره، کارکنان مرکز تماس ایران‌خودرو به بیش از ۹۸درصد تماس‌ها از میان ۱۴۰هزار تماس، پاسخ داده و تعداد ۵۱ هزار و ۵۰۰ خدمت امدادی صورت گرفته است. همچنین متوسط زمان انتظار مشتریان ۲۴ دقیقه و ۵۹ ثانیه، برآورد شده و زمان تعمیرات نیز کاهش یافته است. از دیگر سو، نظرسنجی و گزارش‌های نهایی نشان می‌دهد ۹۲ درصد مشتریان از دریافت این خدمات ابراز رضایت کردند که کاهش ۵۰ درصدی شاخص شکایات نسبت به پذیرش در مقایسه با سال گذشته موید این رضایت‌مندی است.همگام شدن شرکت ایساکو با مشتریان در فضای مجازی نیز از دیگر رویکردهای جدید این شرکت است. اپلیکیشن موبایلی که این شرکت طراحی کرده در راستای دسترسی راحت و مستقیم مشتریان به نیروی امدادی و استفاده از خدمات پس از فروش خودرو در اختیار مشتریان قرار گرفته است.
حفظ سهم بازار
گروه صنعتی ایران خودرو موفق شده در سال گذشته سهم بازار محصولات خود را به ۵۴ درصد برساند. این شرکت درصدد است با تولید و عرضه محصولات متنوع و جدید سهم فعلی را حفظ کرده و حتی افزایش دهد.  در این راستا گروه صنعتی ایران خودرو موفق شد با تولید ۵۷ هزار و ۸۷۹ دستگاه انواع خودروهای سواری و وانت در مرداد ماه سال جاری بیشترین تیراژ تولید ماهیانه از ابتدای سال ۹۴ را به ثبت برساند.
ایران خودرو در مردادماه امسال توانسته تیراژ تولید خود را به میزان ۳۶ درصد نسبت به مرداد سال گذشته افزایش دهد. تولید مرداد ماه سال گذشته ۴۲ هزار و ۴۴۹ دستگاه خودرو به ثبت رسیده است.
آمار تولید تجمعی ایران خودرو در پنج ماه نخست امسال، حکایت از افزایش تولید به میزان ۱۱ هزار دستگاه خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. این شرکت توانسته از ابتدای سال ۹۵ تا پایان مردادماه ۲۴۴ هزار و ۲۶۵ دستگاه خودرو تولید و روانه بازار کند.
همچنین در سال ۹۵ روش های منعطف و متنوعی برای فروش محصولات فعلی ایران خودرو درنظر گرفته شده است. تامین نیاز و سلیقه گروه های درآمدی مختلف مبنای تصمیم گیری های ایران خودرو در زمینه فروش محصولات است. فروش نقدی و اقساطی با ارایه تسهیلات مناسب زمینه خودرودار شدن بسیاری از مشتریان را فراهم کرده است.
گام های ایران خودرو در بازارهای صادراتی
تولید بدون سرمایه گذاری از راهبردهای اصلی ایران خودرو در کشورهای صادراتی هدف است. ایران خودرو در بهار امسال تفاهم نامه ای را برای مونتاژ محصولات خود در کشور آذربایجان امضا کرده است. ایران خودرو هیچ گونه سرمایه گذاری در آذربایجان انجام نخواهد داد و مشارکت به صورت ارایه خدمات فنی و مهندسی برای راه اندازی خط مونتاژ خواهد بود.
از دیگر اقدامات ایران خودرو در بازارهای بین المللی،‌ آغاز صادرات خودروهای پلیس به ترکمنستان است. یکی از برنامه های ایران خودرو افزایش سهم در بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از طریق اتحادیه گمرک این کشورها است و بر همین اساس صادرات به کشورهای ترکمنستان، بلاروس و راه اندازی سایت آذربایجان و قزاقستان را در دستور کار قرار داده است.
مطابق با اهداف ترسیم شده برای سال ۹۵، ۳۰ درصد صادرات ایران خودرو به کشورهای آسیای میانه و قفقاز (CIS) خواهد بود که تعداد ۶ تا ۹ هزار دستگاه هدف گذاری شده است. بخش دیگر صادرات محصولات ایران خودرو به کشور عراق است که علاوه بر خودروی سواری به صورت قطعات منفصله، صادرات کامیون به صورت آماده نیز برنامه ریزی شده است.
صادرات به تونس از دیگر برنامه های امسال ایران خودرو در بخش صادرات است که در مجموع صادرات ۳۰ هزار دستگاه در سال ۹۵ هدف گذاری شده است.
همکاری ایران خودرو دیزل با وزارت بهداشت
در بهار امسال شرکت ایران خودرو دیزل در قراردادی با وزارت بهداشت متعهد به تامین ۸۰۰ دستگاه آمبولانس این وزارت خانه شد.
برمبنای این قرارداد، تجهیزات پیشرفته مورد نیاز کابین بیمار از شرکت‌های معتبر اروپایی تهیه و در آمبولانس‌های تولیدی در شرکت ایران خودرو دیزل نصب خواهند شد. این محصولات از سرویس‌های شبکه گسترده خدمات پس از فروش شرکت گواه در سراسر کشور برخوردار خواهند بود.
ایران‌خودرو تولیدکننده برتر رنو
همچنین در آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی شرکت رنو، محصولات رنو تولیدی در شرکت ایران خودرو (تندر) در مرز طلایی کیفیت شرکت رنو قرار گرفته و عنوان کیفیت برتر محصولات تندر درخاورمیانه، آفریقا و هند را کسب کردند.
تولیدکنندگان محصولات رنو در منطقه خاورمیانه، هند و آفریقا براساس تقویم اجرایی شرکت رنو همواره به صورت تصادفی مورد ارزیابی قرار می گیرند که در آدیت موسوم به ۰۰۶۱۱ شاخص های کیفیت در هفته گذشته، گروه صنعتی ایران خودرو برای سومین بار پیاپی موفق به کسب عنوان تولیدکننده
برتر شده است.
تحویل تاکسی جدید در روز اسقاط خودرو فرسوده
همچنین گروه صنعتی ایران خودرو طرحی را اجرا کرده که براساس آن رانندگان تاکسی می توانند در روز اسقاط تاکسی فرسوده خود، ‌تاکسی نو را دریافت کنند.سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در اجرای طرح نوسازی ناوگان و جایگزینی ۹۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده با انعقاد قراردادی به گروه صنعتی ایران خودرو ماموریت داد تا به عنوان تامین کننده اصلی خودروهای این طرح، جایگزینی ۹۰هزار تاکسی فرسوده را آغاز کند.
طرح نوسازی ناوگان و جایگزینی ۹۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با حضور  محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رونمایی شد تا با اجرای این طرح ده‌ها هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج شود و گامی مهم در رفع بحران آلودگی هوا به ویژه در شهر تهران برداشته شود.
پس از آن، گروه صنعتی ایران خودرو برنامه ریزی و اجرای طرح «کلید به کلید» را با هدف تحویل تاکسی نو در هنگام اسقاط خودرو فرسوده آغاز کرد و همزمان با هفته دولت به مرحله اجرا رساند.با اجرای این طرح رانندگان و مالکان تاکسی می توانند تا لحظه دریافت خودرو جدید، تاکسی قبلی خود را در اختیار داشته و از آن استفاده کنند. پیش از اجرای طرح «کلید به کلید» مراحل دریافت تاکسی جدید از زمان اسقاط خودروی فرسوده چندماه طول می کشید و قطع درآمد رانندگان تاکسی، ‌مشکلاتی را برای آنها به وجود می آورد. این طرح همزمان با هفته دولت به صورت کامل به مراحل اجرایی خود رسیده است و تعداد تاکسی های تحویل داده شده در هفته دولت از مرز یازده هزار دستگاه گذشت.
گروه صنعتی ایران خودرو امیدوار است که با بهره‌گیری از دانش، تجربه و تخصص در آمیخته با تلاش و کوشش کارکنان مجموعه بتواند با برنامه ها و اهداف جامع ترسیم شده، در مسیر تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گام بردارد تا از این رهگذر یادگار ارزشمندی را در حفظ و توسعه صنعت پیشرو کشور برای آیندگان برجای بگذارد.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :